'We willen dat iedere partij zich begrepen voelt.'
Als je behoefte hebt aan iets van een ander, en daar wordt niet aan voldaan, dan heb je strikt gesproken al een conflict. Dit gebeurt de hele dag door. Zonder dat je het door hebt. Organisaties bestaan bij de gratie van verschil en al dan niet uitgesproken conflict. Je lost het op, vaak onbewust door iets te vragen of de ander op een gangbare manier te beïnvloeden. In het algemeen gebruiken we de term conflict pas als het vervelend wordt. Als je stress ervaart, het vaker voorkomt, je de samenwerking juist gaat vermijden of de prestaties zienderogen afnemen.
Dat is het moment dat je bewust het conflict wilt gaan hanteren. Deze stap is vaak de lastigste. Je maakt dan toch expliciet dat het zo niet langer kan. Door dat dan niet op het niveau van de inhoud te bespreken maar op het niveau van proces of relatie, kan een opening worden gevonden. Dit is ook het moment dat wij vaak worden gevraagd om te begeleiden.
Afhankelijk van de situatie starten we met voorgesprekken of brengen we de partijen meteen bij elkaar. We scheppen eerst een klimaat waarin het mogelijk wordt om naar elkaar te gaan luisteren. We zorgen ervoor dat iedere partij zich begrepen voelt, zowel op inhoud als op gevoel. Daarna is het benoemen van overeenkomsten een stap die het gemakkelijker maakt om elkaar te vinden. Hierna komen de verschillen aan bod. Door de partijen wordt samen naar oplossingen gezocht. Als een probleem als gezamenlijk probleem wordt gezien, wordt dat mogelijk. Soms kan dat niet, bijvoorbeeld door verschil in invloed, macht of belangen. Dan is er aandacht voor onderhandelen of soms ook voor het verwerken van een uitkomst die niet ideaal is.
Partijen zijn na een traject in staat om zelf de valkuilen bij de samenwerking in te zien. Ze kennen ook de technieken om daaruit te komen. Om ook zonder ons door te kunnen en nieuwe conflicten met meer ontspanning aan te gaan.